Marlies Muijzers, Cello, Muijzers Muziek, Celloles, Uitvoerend muzikant, Ritmiek, Muziektheorie, Arrangement, OKUR Ensemble
Marlies Muijzers, Cello, Muijzers Muziek, Celloles, Uitvoerend muzikant, Ritmiek, Muziektheorie, Arrangement, OKUR Ensemble

Zó wil ik

dat het gaat

klinken!

Marlies Muijzers, Cello, Muijzers Muziek, Celloles, Uitvoerend muzikant, Ritmiek, Muziektheorie, Arrangement
Marlies Muijzers, Cello, Muijzers Muziek, Celloles, Uitvoerend muzikant, Ritmiek, Muziektheorie, Arrangement

< Klik

Lees meer
over Dalcroze

op sites van:

 

Dalcroze UK


Dalcroze Geneve

 

 

 

Muzikale Expressie / Muziek en Beweging

 

 

Verbeter je muzikale expressie en timing 'Muziek en Beweging',
is een lesmethode die gebaseerd is op Dalcroze Eurhythmics
van de Zwitserse musicus Emile Jaques-Dalcroze die ontdekte
dat de fysieke ervaring van muziek resulteert in een betere
expressie van de klank.

 

Individuele les / workshop

De lessen en workshops Muzikale Expressie zijn bedoeld voor iedereen
die zijn/haar muzikale resultaten op een kwalitatief hoger niveau zou
willen krijgen: instrumentalisten en zangers (amateur of professional), dirigenten, acteurs, muziektherapeuten en docenten muziek.

Je kent een stuk al behoorlijk goed, de techniek heb je al redelijk op
orde, maar je blijft zoeken naar de versie zoals je die eigenlijk in je
hoofd hebt, of zoals je die ergens gehoord hebt: meer uitgesproken,
veel expressiever. Voor veel musici op alle niveaus is dit een herkenbaar
en terugkerend probleem waar iets aan te doen is, mits je de stukken al redelijk in je hoofd en vingers hebt zitten.

Deze werkvorm kun je overal toepassen, tijdens je dagelijkse studie en repetities, maar ook zeker op het podium zelf. Het heeft mijn muzikale beleving volledig veranderd. De werkwijze is eenvoudig en snel, je kunt
er direct mee aan de slag.

 

Beweging en verbeelding

Deze verfrissende aanpak is géén dansles, géén choreografie, géén
euritmie. Je hoeft hier helemaal geen soepele danser voor te zijn,
je maakt gebruik van natuurlijke bewegingen, zoals lopen, klappen
en bewegen in de vrije ruimte.

Als je een instrument kunt bespelen, kun je dit ook.

Belangrijke onderwerpen zijn: ritme, tempo, zinsbouw, dynamiek,
toonhoogte, articulatie, emotie, expressie en gebruik van de ruimte.

Van alle muzikale componenten is beweging de allerbelangrijkste.
Het is lastig dit goed te kunnen ervaren vanuit een vrij statische
zittende of staande positie.
Als je de beweging en energie van muziek eerst zelf met je hele lijf
gaat beleven, zonder je instrument, kun je het daarna gemakkelijker
op je instrument ten uitvoer brengen. Met behulp van materialen,
zoals ballen, sjaals en linten, kun je heel precies waarnemen hoe de
beweging van muziek aanvoelt en daarmee een vertaling van jouw
innerlijke voorstelling. Een zijdenzachte sjaal vederlicht door de lucht
heen laten zweven voelt aan
als het strijken van een legato lijn. Met een bal kun je heel goed de
puls, accenten en het verschil tussen een zwaar en licht maatdeel
fysiek ervaren. Je hoeft daarna op je instrument alleen nog het beeld
van die bewegingen te volgen. Deze visualisatie is jouw eigen natuurlijke interpretatie van de muziek en zal dus altijd bij jouw persoonlijke
emotie passen. De vertaling naar je instrument gaat daarna gemakkelijk,
je streken en vingers zullen zich vanzelf gaan afstemmen op die
bewegingen. Daarmee zal het echt zijn wat je speelt en dus
geloofwaardig.

 

Muzikale winst

Het is bovendien erg leuk om te doen, zonder enige vorm van stress,
want je kunt hierin geen fouten maken, alleen maar winst boeken.
Deze manier van studeren geeft zelfvertrouwen, zeggingskracht en
vergt minder studietijd; je kunt zo ook vaker zonder je instrument
studeren. Je innerlijke voorstelling is dan de leider en niet je techniek.
Deze visualisatie is de ultieme vorm om je muzikale voorstellings-
vermogen te optimaliseren. Als musicus brengt dit het beste in je naar boven.

 

In vakblad ARCO verschenen artikelen over
Muijzers Muziek en Muzikale Expressie.